Prima pagina  |   Noutati  |   Legaturi  |   Parohii Ortodoxe Brasov  |   Contact
Protopopiatul Ortodox Brasov: Protopopiatul Ortodox Brasov este condus de preot Danuț-Gheorghe Benga si cuprinde parohohiile din Brasov si unele din localitatile limitrofe. Protopopiatul Brasov face parte din Mitropolia Ardealului.
Prezentarea protopopiatului Structura administrativa Invatamant teologic Librăria Arhidiecezana
Va aflati aici: Prima pagina > Structura administrativa > Parohii ale protopopiatului > Biserica Sf.Treime - Cetate

Biserica Sf.Treime - Cetate


Adresa: str. George Baritiu
Preot Mosoiu Nicolae, Preot Mosoiu Zenovie, Cânt.bis.: Tohaneanu Augustin
Telefon: 0268/478.689, 0748.921.453
Pictata: 1859 de Gulimievici

Vedeti unde este biserica pe harta


Pâna la 1771, când împaratul "luminat" Iosif al II-lea emitea ,,edictul de toleranta”, în contextul caruia puteau patrunde în cetatile fortificate din Transilvania si românii, în Cetatea Brasovului exista doar o capela ortodoxa modesta, ridicata prin anul 1730 într-o casa închiriata pe actuala str. Postavarului (azi proprietatea Bisericii Sf. Adormire din Cetate, stiuta drept ,,Hotelul Stefan cel Mare”).

În baza numeroaselor donatii provenite din partea negustorilor locali si a celor veniti din Muntenia (ex. Hagi Nica), patru crestini ortodocsi (Constantin Dsanli, Dimitrie Dima, Mihai Cristof si Nicolae Stefan) cumpara în acelasi an 1785 de la sasii Mihail Cronenthal si Anton Lang, doua case în Târgul Cailor (azi str. Baritiu nr.12) în vederea adaptarii lor ca Biserica ortodoxa.

În anul 1786 Magistratul aproba tranzactia, cu conditia ca acesta sa fie facuta ,,în fundul gradinii; sa nu se schimbe acoperisul casei si sa nu aiba clopot sau toaca” (abia în 1953 se aseaza în turn primul clopot si prima toaca). În anul 1787 Biserica, chiar si fara clopot si toaca, era deja amenajata, implicând cheltuieli, care se ridicau, pe lânga dania celor patru ctitori, la alti 15.638 fl. Cunoscutul negustor Panaiot Hagi Nica a oferit singur 6300 fl. În 5 iunie 1788 biserica a fost sfintita prin participarea episcopului ortodox de la Sibiu Ghedeon Nichitici, românilor alaturându-li-se si negustorii greci ortodocsi în frunte cu Panaiotu Hagi Nica, Ghioca Eustatie, Demetrius Dima, Costantin Giauli, Cristofor Mihail, Nicolae Stefan si Emanuel Klefovici, care au renuntat la vechea capela din actuala Piata a Sfatului (Târgul boilor)

Alaturi de preotul român Macarie, provenit de la manastirea Sinaia, este adus si preotul grec Cristofor Dimitriu, slujind ,,cu rândul”. Armonia nu a durat mult, pentru ca negustorii greci si-au arogat dreptul asupra Bisericii, în ciuda faptului ca toate cheltuieile de cladire au fost suportate de negustorii români. Au urmat îndelungate si repetate procese, pe parcursul a 100 de ani (1789-1887), românii fiind defavorizati de autoritatea locala, care tinea partea grecilor. Noului preot român, adus aici de la Sibiu, în persoana lui Gheorghe Haines i s-au creat mari probleme. În aceste conditii românii reusesc sa-l instaleze pe protopopul Nicolae Panovici. Intervenind însa revolutia lui Tudor Vladimirescu, un numar mare de greci din Muntenia s-au refugiat la Brasov, fiind gazduiti de grecii din Gremiul levantin. Influentati de acestia, grecii brasoveni reiau agresiunile, alungândul pe noul preot din Biserica, scotând din Biserica si cartile românesti.

Dezamagiti si incapabili de a mai continua lupta, românii în 1833 parasesc Biserica Sf. Treime si formeaza noua parohie a Sfintei Adormiri, în Piata Sfatului, parte dintre ei ramânand in vechea Biserica, ascultând slujba în limba greaca, în speranta ca odata si odata li se va da dreptate. Biserica zisa ,,greceasca” reintra în jurisdictia canonica a Sibiului ca Biseica nationala greceasca din Brasov” abia în anul 1924, sub arhipastorirea Mitropolitului dr. Nicolae Balan, ramânând ca bunurile bisericesti ale romanilor sa fie administrate de greci si abia în 1942 se slujeste din nou în limba româna, întrucât la acea data în Brasov erau prea putini greci si lipsiti de preot.

Primul paroh a fost însusi protopopul Brasovului Vasile Coman (viitorul episcop al Oradiei). Din 1956 parohia Sf. Treime” este integrata ca parohie ortodoxa româna a Protopopiatului Brasov, deci subordonata Mitropoliei Ardealului.

Aritectonic, Biserica este frustrata estetic de pozitia ei incomodata de cladirile care o acopera sufocant. Construita în forma de nava, cu bolta în arc frânt, cu pereti din piatra si caramida, dotati cu ferestre alungite si terminate în partea de sus în semicerc. Biserica câstiga estetic prin interioul atât de atragator, realizat în stil baroc si cu bogate ornamente în stuc, reprezentând basoreliefuri de plante si flori. Fatada, cu ornmente în stuc în stil baroc, încadreaza cele trei icoane în ulei: Sf.Ap.Petru, Sf. Treime si Sf. Ap.Pavel.

Turnul Bisericii face parte din sistemul de fortificatii a Cetatii (Bastionul Graft), fiind cunoscut sub numele de ,,Turnul pulberariei”.

În decursul timpului Biserica a cunoscut restaurari si adaugiri succesive: în 1812 sunt construite opt cripte din caramida, alipite zidului de sud; în 1858 s-a construit tinda, asezata la intrarea principala; în 1853 ,,Turnul Pulberei” a fost amenajat drept clopotnita, adaugându-i-se acestuia si o toaca. În 1963, cu ocazia restaurarii picturii, s-a largit si s-a reconstruit cafasul pentru spatierea interioara a Bisericii, iar în 1976, cu acelasi scop, s-a largit pronaosul cu 54 m.p.

Pictura din interiorul Bisericii, realizata în stil apusean de pictorul Gulimievici în anul 1859 a fost restaurata în nul 1908 de Livasa Liolcis din Chefalonia, iar ultima restaurare a picturii se face în 1963 cu concursul pictorului Nicolae Stoica din Bucuresti.

Între anii 1976-1977 s-a adaugat Bisericii un pronaos spatios de 54 mp. cu magazie pentru lumânari si mobilier de cult.

De mare valoare este iconostasul de stil baroc, îmbracat în foita de aur, care la 1855 înlocuia unul vechi, provenit de la vechea biserica din Cetate.

Interiorul este înzestrat cu icoane pe pânza si lemn din veacul al XVII-lea si al XVIII-lea. O icoana, datata pentru anul 1633 este adusa din Venetia. Alte icoane sunt ferecate în anul 1851 de argintarul brasovean N. Jekelius. O Evanghelie greceasca este ferecata în arint si aur de mesterul voievodului Costantin Brâncoveanul, brasoveanul Samuel May, iar alte Evanghelii, tot ferecate, sunt date de boierul muntean Barbu Cepescu si sotia sa Zamfira, altele de împarateasa Ecaterina a II-a a Rusiei (1785).

Cea mai valoroasa donatie apartine printului Grigore Brâncoveanu, care, refugiat la Brasov dupa revolutia lui Tudor Vladimirescu, a daruit Bisericii un rând de odajdii, stiharul, procovite, toate cu fir din aur si argint. Cu acest prilej, prin testament, printul Brâncoveanu (ultimul mostenitor al marelui voievod Constantin Brâncoveanu) a lasat un impresionant numar de carti, dintre care 274 sunt în arhiva istorica a Muzeului Bisericii Sf. Nicolae din Schei Brasovului.

Cimitirul reprezinta un valoros lapidarium, aici aflându-se înmormântati mari personalitati, între care parintii printului Grigore Brâncoveanu (Emanuel si Zoe), mitropolitul Dositei al tarii Românesti, si el refugiat la Brasov dupa revolutia lui Tudor Vladimirescu, precum si familia domnitorului muntean Alexandru Sutu. În 1980 aici s-a asezat si cea mai veche troita a acestor meleaguri, datând din anul 1292, aflata pâna atunci în parasire în Cutun si profanata de rauvoitori.

Multe din valorile acestei Biserici au fost duse în 1931 la Academia Româna de catre istoricul Stefan Metes, între care ,,manuscrise si documente în 3 de pachete si 180 pachete nelegate, 419 carti”.

Din 1972 pana in 2004 Biserica a fost deservita de protopopul paroh Zenovie Mosoiu, iar din 2004 preot paroh fiind fiul acestuia din urma, parintele Nicolae Mosoiu.

Localizare Biserica Sf.Treime - Cetate in Brasov

 

Biserica Sfanta Treime - Bartiu
Imagine mare
Biserica Sfanta Treime - Bartiu
Imagine mare
© 2007-2015 Copyright Protopopiatul Ortodox Brasov Functioneaza cu aplicatia LOGSite - www.log.ro
Reproducerea neautorizata a textelor sau imaginilor de pe acest site este interzisa.
Preluarea textelor publicate se poate face doar cu acordul Protopopiatului Ortodox Brasov.