Prima pagina  |   Noutati  |   Legaturi  |   Parohii Ortodoxe Brasov  |   Contact
Protopopiatul Ortodox Brasov: Protopopiatul Ortodox Brasov este condus de preot Danuț-Gheorghe Benga si cuprinde parohohiile din Brasov si unele din localitatile limitrofe. Protopopiatul Brasov face parte din Mitropolia Ardealului.
Prezentarea protopopiatului Structura administrativa Invatamant teologic Librăria Arhidiecezana
Va aflati aici: Prima pagina > Structura administrativa > Parohii ale protopopiatului > Biserica Sf.Nicolae - Şcheii Braşovului

Biserica Sf.Nicolae - Şcheii Braşovului


Biserica Sf.Nicolae I
Adresa: Piaţa Unirii nr.1
Preot Prodea Vasile
Telefon: 0720024717
Construita: 1495
Pictata: 1946 de Costin Petrescu

Biserica Sf.Nicolae II
Adresa: biserica comuna cu Brasov Sf.Nicolae I
Preot Herda Ioan
Telefon: 0722951197

Vedeti unde este biserica pe harta


Socotita pe buna dreptate catedrala românilor din tara Barsei, Biserica`Sf. Nicolae îsi identifica începuturile în negura vremurilor. "La anul de la Hristos 1292 – scriau cronicile vechi din Scheii Brasovului, reluate de David Cepescu si Ioan Jiapa – au facut o cruce de lemn în Schei cu sdrila si dupa multi ani, atunci în locul crucei au ridicat biserica de lemn catra anul de ;pla Hs.1513, cu hramul arhiereului Nicolae, iara catra anul 1518 de la Hs. fost-au pe aceeas vreme un preot, Petru, om vestit si îndraznind aceasta cu mai mult oameni din Schei s–au dus la tara Româneasca la domnul tarai, adeca la Ioan Neagoe Basarab Voevod, feciorul lui Basaraba si l-au rugat sa le ridice o biserica de piatra în Schei".

Astfel cronicile locale, începând cu cea a protopopului Vasile (1628) si Radu Tempea II (1741), continuate de multi alti cronicari, surprind sporadic momente de evolutie privind construirea bisericii. La un veac dupa prima atestare, la 15 decembrie 1399, papa Bonifaciu al IX-lea emite un edict papal prin care cere si porunceste epicopului de Strigoniu sa converteasca pe " fidelii" din Schei "deoarece, dupa cum am înteles – scria papa – au o biserica pentru folosul lor si slujirea zeilor (sic.)"

Cercetari prilejuite de lucrarile de restaurare, initiate de Directia Monumentelor Istorice între anii 1969-1975, au confirmat existenta succesiva a trei edificii de cult, începând cu veacul al XIV-lea. Cea dintâi era o biserica de lemn, la care au slujit între altii, preotii Costea (+1477) si Patru cel Batran (+1541). În veacul al XV-lea (începând cu anul 1495) se construieste o biserica din zid cu o nava dreptunghiulara si absida cu patru laturi, cu particularitatea unei muchii în ax, cu sprijinul domnului muntean Vlad Calugarul. A treia constructie o porneste Neagoe Basarab, tot în piatra, cu un plan asemanator precedentei, cu absida poligonala, cu muchii în ax si trei contraforturi, motiv pentru care cronicile locale îi adreseaza meritate omagii.

Pâna la mijlocul veacului al XVIII-lea, biserica din lemn nu cunoaste alte modificari, ea purtând cu siguranta hramul "Uspeniei"(Adormirea Maicii Domnului) careia i se adresa si actul de danie al familiei lui Mihai Viteazul din 1602, oferind acestei biserici mosia Micsunesti din Muntenia. În schimb, biserica de piatra se bucura de aportul ctitoricesc al mai multor voievozi si boieri din Muntenia si Moldova. Lui Neagoe Basarab îi urmeaza Petru Cercel, care, îndemnat de inimosii protopopi din Schei, Iane si Mihai, "au ridicat – ne precizeaza cronicarul Radu Tempea – tinda bisericii de piatra si au înfrumusetat oltariul si besereca cea veche cu toate chipurile sfintilor si cu podoabe în anul 7092 (=1583)". "Ce n-au ispravit Petru Voda - scrie cronica în continuare – Aron Voda (al Moldovei) au ispravit si au zugravit si au înaltat turnul". Ulterior biserica se completeaza prin adaugiri arhitectonice. La 1651 sunt definitivate constructiile paraclisului din turnul bisericii cu hramul Sf. Ioan Botezatorul (unic în tara noastra), unde se obosnuia a se savarsi slujba monastica a Mezonopticii.

O noua modificare arhitectonica se produce la 1733 "iulie 9 zile, luni, la 7 ceasuri – ne precizeaza cronica amintita – s-au pus temeliile paraclisului, care s-au facut pentru treaba ispovedaniei, întru hramul Blagovestenilor Precestei, care s-au facut prin îndrumarea si purtarea de grija a popei Radului s(fiul) popei Radu Tempea". Astfel se naste impresionantul paraclis de nord, prin stradania protopopului cronicar Radu Tempea II, dar si în baza daniei domnitei Ancuta, fiica voievodului Costantin Brâncoveanu. Purtând hramul Bunei Vestiri, noul paraclis a fost îmbracat în pictura murala între anii 1735-1738 de vestitii "zugravi" craioveni Hranite Grigore, Gheorghe, Ioan si Mihail, care reproduc între altele apocalipsul Sfantului Ioan, primul sobor de la Niceia din 325, tema Deisis si a învierii, "roata lumii"(o scena unica a rotirii pamantului în jurul soarelui, rotatie executata de sfinti), program iconografic surprinzator si apreciat de marii specialisti în domeniu.

Urmând exemplul protopopului Radu Tempea, urmasul sau, protopopul Eustatie Grid (tatal primului gramatic, Dimitrie Eustatievici Brasoveanul) construieste pentru echilibru arhitectornic cel de al doilea paraclis, spre sud, pe care îl defnitiveaza la 1750, având ca hram "Înaltarea Domnului", bucurându-se de sprijinul localnicilor, negustori de vaza : Radu Pricop cu sotia, Paraschiv si Hagi Pricup cu sotia Anstasia. Valorosul paraclis impresioneaza, nu numai prin valorile picturale de secol XVIII, realizate de zugravii Ioan, Iancu, Constantin si Irimie, ci si prin tâmpla originala cu motive brâncovenesti, restaurata dupa 1975 de Directia Monumentelor Istorice.

Asa cum se prezinta astazi biserica, este formata dintr-o nava rectagulara unita, cu absida circulara de la rasarit si cu pronaosul si tinda de la apus. Interiorul bisericii centrale este îmbracat cu pictura valorosului artist Costin Petrescu, executata în deceniul al cincilea al veacului XX, folosindu-se si de concursul elevilor sai de la Belle-Arte. Gasim aici pe peretele dinspre miaza-noapte fresca intrarii lui Mihai Viteazul în Brasov, întâmpinat la poarta cetatii de protopopul Mihai, cunoscutul colaborator coresian. Pe peretele frontal gasim imaginea a patru voievozi ctitori si tabloul alegoric al tipografiei coresiene, iar pe peretele de sud scena încoronarii lui Ferdinand la Alba Iulia, pentru ca pe peretele dinspre rasarit sa putem privi un moment festiv cu mitropolitul Andrei Saguna, liceul, ctitorit de înaltul ierarh si alaiul junilor. Portretul mitropolitului Andrei Saguna si al mitropolitului Nicolae Balan se gasesc si în interiorul bisericii pe peretele de sud, pentru ca pe cel de nord sa aflam imaginea regelui Mihai si al mamei sale Elena, realizate tot de Costin Petrescu în cadrul lucrarilor de restaurare dintre anii 1939-1946. Atunci s-a construit podisorul pentru cor, s-au realizaat usile de la intrare si stranile, sculptate de Moise Schiopul din Rupea. Protosincelul Ieronim Balintoiu de la Manastirea Hodos Bodrog realizeaza noul iconostas, conditii în care cel vechi este daruit bisericii din Predelut Bran.

Sub egida Bisericii s-a înfiintat prima scoala româneasca veacul al XIV-lea); s-au tiparit primele carti de circulatie în limba româna (prin diaconul Coresi); s-a scris prima gramatica româneasca (Dimitrie Eustatievici -1757); s-au tradus primele carti populare (dascalul Costea) si multe alte valori ale spiritualitatii românesti.

De-a lungul celor mai bine de sapte veacuri de existenta Biserica a fost slujita de preoti carturari cu valoroase contributii aduse pe altarul vietii spirituale românesti. În circumstantele de spati impuse mentionam pentru veacul XV pe Popa Costea si Popa Patru cel Batrân; pentru veacul al XVI-lea, activitatea tipografica a diaconului Coresi si activitatea carturareasca a protopopilor Iane si Mihai; pentru veacul al XVII-lea, activitatea protopopului cronicar Vasile si a dascalului Costea; pentru veacul XVIII, familia protopopilor Radu Tempea, Grizilor si Hobanilor, traducatori de carti, cronicari, autori de manuale scolare si pentru veacul al XIX-lea, activitatea protopopilor Ioan Popazu, Petru Gherman, Ioan Petric, iar pentru veacul al XX-lea pe protopopii Vasile Saftu, Ioan Priscu si Sterie Stinghe.

Astazi Biserica este deservita de preotii Vasile Prodea si Ioan Herda.

Localizare Biserica Sf.Nicolae - Şcheii Braşovului in Brasov

 

Biserica Sfantul Nicolae
Imagine mare
Biserica Sfantul Nicolae Brasov
Imagine mare
© 2007-2015 Copyright Protopopiatul Ortodox Brasov Functioneaza cu aplicatia LOGSite - www.log.ro
Reproducerea neautorizata a textelor sau imaginilor de pe acest site este interzisa.
Preluarea textelor publicate se poate face doar cu acordul Protopopiatului Ortodox Brasov.